Kan ik je misschien helpen?

Jukebox kopen?

Vind jij vintage jukeboxen ook zo geweldig? Je kunt er je plaatjes mee draaien maar hé, alleen al om te zien zijn het ondertussen ware vintage kunstobjecten. Vele jukeboxliefhebbers zijn inmiddels uitgegroeid tot verzamelaars want eenmaal besmet met het jukebox virus wil je er vaak meer dan één. Jukeboxen houden goed hun waarde, bijzondere exemplaren worden alleen maar duurder. En bij de bank geven ze bovendien nauwelijk meer rente. Er zijn ook zoveel mooie modellen. Maar voor welk model jukebox ga jij?

Ga je dan voor een 78 toeren jukebox, of een 45 Rpm jukebox met héél veel selecties?

Waar wil je ’m neerzetten? In je woonkamer, je mancave (of vrouwcave natuurlijk), op kantoor of in je winkeltje? Een veertiger jaren Art Deco behuizing of een sixties model met stereo geluidsweergave? In eerste instantie kiezen mensen natuurlijk vaak voor een bepaald model, of een merk. Wurlitzer is en blijft natuurlijk erg populair. Alleen al vanwege de prachtige Paul Fuller ontwerpen van de veertiger jaren. Hij bepaalde met zijn ontwerpen het gezicht van de jukebox in de veertiger jaren. Modellen zoals de 700, 800, 1080, 1015 en de 1100. Een stijl die andere merken zoals Rock-Ola ook wel volgde. Het laatste jukebox ontwerp van Fuller was de 1250 van 1950. Qua uiterlijk een totaal andere machine.

Wurlitzer stond toen enorm onder druk van het succes van Seeburg die met de 100A al een jaar ervoor een 100 selectie machine op de markt had gebracht. Een 1250 had als eerste Wurlitzer 48 selecties i.p.v. 24 Selecties. De campagne van Rock-Ola was dan tegenover Seeburg dat je in de platentray ervan 2 platen kon stoppen i.p.v. 1 waardoor je 48 A kanten kan afspelen. Een groot succes was het niet ondanks dat de 1250 jukebox 78 alsook 45 én 33 toeren platen kon afspelen. Je hoefde daarvoor alleen een tandwiel te wisselen.

Wurlitzer 1450 met 3 snelheden en geschikt voor afspelen van de A en B kant van de plaat. Deze 1450 is technisch gelijk aan de 1400 maar met een andere grill voor de luidspreker en kleuren zijn anders.

Dit zelfde mechaniek van de 1250 vind je ook bij de 1400. De gigantische 1500 en 1550 van 1 meter veertig breed had een dubbele “platentrommel”. Wurlibrain, d.w.z dat deze jukebox de diameter én de snelheid automatisch kiest van 104 selecties. Een prachtige machine en een ramp toen voor de monteurs ervan want het is een zeer complexe machine.

Fuller, vooral bekend om zijn klassieke jukeboxontwerpen voor de Wurlitzer Company in de jaren dertig en veertig, emigreerde kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog vanuit Zwitserland naar de Verenigde Staten. Halverwege de jaren twintig werkte hij als ontwerper van productdisplays voor een van de toonaangevende warenhuizen in Chicago, Marshall Field & Co. In het volgende decennium richtte hij zijn hand op een display met betrekking tot ‘The Black Forest’ voor de Chicago Century of Progress Exposition van 1933 voordat hij twee jaar later bij de Rudolf Wurlitzer Company kwam. Hij ontwierp zeventien karakteristiek felgekleurde en ‘verlichte’ Wurlitzer-jukeboxen terwijl hij hoofdontwerper (1935-1948) voor het bedrijf was. Hij ontwierp ook een ‘Alpine Village’ display voor de New York World’s Fair van 1939-1940. In 1949 opende hij zijn eigen ontwerpbureau, waarbij hij zich toelegde op het ontwerpen van meubels en piano’s.

Begin van de vijftiger jaren begon de stijl van jukeboxen te veranderen.

Het publiek ook! De 45 toeren single deed zijn intrede en gebruikers wilde steeds meer selecties. Een jukebox had ineens 2 keer zoveel selecties toen ze niet alleen de A kant van de plaat konden afspelen maar ook de B kant. Daarom was bijvoorbeeld de Seeburg M100A in 1949 zo populair. Deze jukebox kon als eerste beide kanten van de 78 toerenplaat afspelen. Er werden enorme aantallen van verkocht. Even later werd er ook een 45 toeren versie van geleverd, de Seeburg M100B. Deze beide modellen werden bestempeld als jukeboxen met een nieuw “Deens Design”.

De verlichting bij jukeboxen werd steeds uitbundiger. Dat zie bij Seeburg daarna met de o.a. de M100C, 100G, 100W en de machtige V200. Door velen bestempeld als de beste jukebox vanwege het betrouwbare mechaniek, veel selecties en een geweldige geluidskwaliteit. Alles om de klant zijn muntje erin te laten stoppen. Dat was een hele industrie toendertijd! Latere modellen van Seeburg zoals de KD200 met de 3 ”achterlichten”en de 201 werden in grote getalen verkocht en zijn nog steeds razend populair.

Een countertop is een compacte jukebox die je op de bar kunt plaatsen zoals deze Ristaucrat. Er bestaan ook jukeboxen van Rock-Ola, Wiegandt en Rennotte die je tegen de wand kunt monteren of op een standaard kunt zetten.

Er zit ook veel kwaliteitsverschil in geluidskwaliteit bij jukeboxen. Seeburg heeft veel aandacht besteed aan de geluidskwaliteit, vooral vanaf de High Fidelity modellen. De Seeburg HF100R heeft als één van de weinige jukeboxen ook luidsprekers aan de zijkanten.

Ami heeft ook prachtige jukeboxen geleverd die toen en nog steeds erg populair zijn zijn zoals: De 78 toeren jukebox Model A die net na de tweede wereldoorlog is geintroduceerd toen er bijna geen metaal gebruikt mocht worden. Dit model A wordt ook wel The Mother of Plastic genoemd. Model B met draaiende verlichting, Model Cdie toen veel is verkocht. Een aparte vormgeving voor die jaren. Model H, de I en de van begin zestiger jaren de Continental. Dat is met een op de Spoeknik geinspireerd design, wat toen erg hot was. Vooral de machines met 200 selecties zijn erg gewild. Het zijn ook prachtige machines!

Er bestaan naast Amerikaanse jukeboxen ook interessante Europese jukeboxen.

Wiegandt Diplomat

Vroeger werden deze Europese jukeboxen minder gewaardeerd dan de Amerikaanse merken. Wanneer je er nu weer naar kijkt zijn ze prachtig zoals: De NSM Fanfare met een geweldig mechaniek om te zien werken of de Wiegandt Diplomat. Amerikaanse jukeboxen waren overigens wel wat solider gebouwd dan de Europese jukeboxen. Een merk als Jupiter had nu eenmaal niet de naam om enorm betrouwbaar te zijn. Maar alles wat je met liefde behandeld blijft spelen. Toch zijn ze populair, maar een goed exemplaar is helaasnauwelijks meer te vinden. Vanaf nieuw had een jukebox na iedere keer opnieuw 2000 platen gedraaid te hebben weer onderhoud nodig.

Een nieuwe naald, maar ook het mechaniek moest en moet dan gesmeerd worden.

Buizen, lampen zijn natuurlijk ook aan slijtage onderhevig. Let er daarom op dat wanneer je een jukebox koopt de condensatoren, en het liefst de buizen ook, in de versterker vervangen zijn. En niet 30 jaar geleden want een condensator heeft een technische levensduur van 25 jaar. Daarna kun je problemen verwachten of een minder goed klinkende versterker. Of dat de versterker eraan stuk gaat door sluiting, dat kan ook nog. Zo’n revisie moet je ook niet overdrijven overigens want er zitten maar een handjevol in en je kunt overal goed bij, dat is een groot voordeel. Meer weten over een jukebox versterker reviseren?

Stereo deed zijn intrede in 1959 met de Seeburg Channel, maar er bestaan meer modellen die niet alleen in mono leverbaar waren, De Ami K bijvoorbeeld, de Rock-Ola Tempo en de Regis. Ook Wurlitzer begon toen modellen in Stereo te leveren.

Jukeboxen met Stereo weergave
Klik op foto voor overzicht van alle jukeboxen die wij momenteel bij de veiling en verkoop aanbieden.

Deze jukeboxen verkeren in een mooie orginele en goed onderhouden staat. Meer modellen zien? Klik hier

Scroll naar top